Usability – badanie użyteczności stron internetowych

Przypomnij sobie wizytę w centrum handlowym. Czy potrafisz przywołać uczucie, gdy znajdujesz w sklepie poszukiwany produkt i już chcesz go kupić? Potrzebujesz tylko kilku dodatkowych informacji, ale sprzedawca zamiast pomóc utrudnia Ci zakup. Nie chce mu się sprawdzić w komputerze dostępności towaru, nie wie czy ma inne modele, rozmiary lub kolory, jest niemiły lub sprawia wrażenie jakby robił Ci łaskę odpowiadając na pytania.

Widzisz… w świecie online jest podobnie. Często internauci chcą dokonać zakupu w danym sklepie internetowym, ale nawigacja jest nieprzyjazna, strona produktu mało przejrzysta, a formularz zamówienia zbyt skomplikowany. Zgadnij, co się wtedy dzieje… rezygnują lub szukają produktu u konkurencji.

Webdeveloperzy, którzy tworzyli daną stronę przez kilkadziesiąt godzin, mogą poruszać się po niej z zamkniętymi oczami. Wydaje im się, że wszystko jest intuicyjne i łatwe w obsłudze. Z użytkownikiem jest inaczej. Wchodzi  on na stronę, skanuje ją wzrokiem (najczęściej zaczynając od lewego górnego rogu), a dalej skupiają się na elementach najbardziej przyciągających jego uwagę. Szuka informacji, które go interesują, jeżeli ich nie znajduje to wychodzi. Jest przecież wiele sklepów odległych zaledwie o 2 kliknięcia myszką.

Usability – definicja

Użyteczność (ang. usability) – własność produktów decydująca o ich jakości użytkowej. Pojęcie to odnoszone jest najczęściej do interaktywnych urządzeń, aplikacji oraz stron internetowych (jako web usability).

Jak określić, które elementy warto poprawić na stronie

Średnio około 40% internautów opuszcza stronę, nie klikając w żaden element witryny. Problem ten jest tak powszechny, że powstała cała dziedzina wiedzy – web usability, zajmująca się zasadami tworzenia serwisów przyjaznych dla użytkownika. Istnieją specyficzne narzędzia, dzięki którym można zdiagnozować potencjalne problemy z nawigacją w serwisie, ścieżką zakupową lub  formularzem zamówienia. Na podstawie danych analitycznych, wzorów heat map oraz nagrań sesji wizyt jesteśmy w stanie określić, które elementy serwisu nie działają poprawnie i należy je zmienić.

Badanie usability na własną rękę – zobacz poradnik naszego eksperta CRO

Czym jest audyt usability

Otrzymasz od nas raport zawierający następujące informacje:
  • które elementy Twojej strony przyciągają uwagę użytkowników,
  • w którym miejscu ścieżki zakupowej następuje najczęstsze porzucenie koszyka,
  • co warto poprawić, a czego nie należy zmieniać na Twojej stronie internetowej,
  • jak użytkownicy wypełniają formularze, których pól nie lubią,
  • gdzie powinny być rozmieszczone przyciski akcji.
Zamów Audyt

Jaką masz pewność, że Twój serwis jest przyjazny?

Zamów Audyt