Chcesz założyć e-sklep? Zobacz czego nie wiesz o sprzedaży w Internecie

Ten wpis skierowany jest do przedsiębiorców, którzy prowadza już biznes, sprzedają produkty w tradycyjny sposób i myślą o rozszerzeniu swojej działalności poprzez wejście do internetu. Znajdziesz w nim kilka sposobów na to jak przenieść swoją działalność do świata online.

Czy warto założyć własny sklep internetowy?

Wśród osób, które nie sprzedawały dotychczas w internecie panuje przekonanie „Postawię sklep internetowy, wrzucę produkty, uzupełnię opisy i będę sprzedawał”. Po pewnym czasie okazuje się, że tak wcale nie jest. Sklep postawiony, wszystko gotowe i od kilku miesięcy nie było zamówienia.

Wyobraź sobię następującą sytuacje. Chcesz otworzyć tradycyjny sklep. Wynajmujesz lokal, malujesz ściany, wykładasz towary na półkę, robisz cennik, czekasz na klientów…. i ich nie ma bo sklep znajduje się w polu gdzie do najbliższego miasta jest 50 km.

Podobnie jest z biznesem online. Możesz mieć nawet najpiękniejszy sklep, wspaniałą grafikę, super jakości zdjęcia. To wszystko będzie bezużyteczne jeżeli zapomnisz o najważniejszym czynniku, jakim jest…

Ruch w sklepie internetowym

Ruch w sklepie internetowym to po prostu ludzie, którzy go odwiedzają. Można tutaj użyć metafory: „Jeżeli nie zatankujemy do samochodu paliwa, to nie ma takiej możliwości, żeby pojechał”. Wspominanym tutaj paliwem są właśnie internauci odwiedzający Twój sklep. Prawdopodobnie rodzi Ci się w głowie pytanie – skąd masz w takim razie pozyskać ten ruch?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszytko zależy od branży, w której działasz i Twojego klienta docelowego. W pewnych branżach lepiej sprawdzą się działania w serwisach typu social media: Facebook, YouTube, Twitter, dla innych korzystniejsza będzie promocja w wyszukiwarkach internetowych (SEO, AdWords). Niestety nie ma nic za darmo, za reklamę sklepu internetowego trzeba zapłacić lub napracować się nad jego promocją np. inwestując czas w tworzenie wartościowej treści, która przyciągnie widzów. Już na etapie projektowania sklepu warto się zastanowić nad dalszą jego promocją. Trzeba pamiętać, że wszystkie działania w marketingu internetowym są ze sobą powiązane i źle zaprojektowane będą miały konsekwencje w przyszłości.

Cześć z przedsiębiorców zada pewnie następujące pytanie:

Czy warto sprzedawać na allegro?

Allegro.pl to z pewnością największy w Polsce serwis typu e-commerce. Nawet gigant eBay.com wchodząc na polski rynek nie był w stanie go pokonać. Z pewnością ma ugruntowaną pozycję na rynku i ogromną liczbę odwiedzających. Myśląc o sprzedaży w oparciu o ten kanał musisz pamiętać o dwóch rzeczach:

  • Klient może bardzo szybko porównać Twoja ofertę z innymi. Jeżeli konkurencja ma ten sam produkt w niższej cenie – przegrywasz. Wojna cenowa to nie jest dobry sposób na długotrwałą sprzedaż.
  • Klienci nie pamiętają, że kupili u Ciebie, tylko u Allegro. Nie budujesz swojej marki, relacji z klientami oraz ich lojalności. Najbardziej wartościowy klient to ten, który wraca. Jest dużo łatwiej sprzedawać po raz kolejny klientom, którzy już Ci kiedyś zaufali niż przekonywać do siebie zupełnie nowe osoby.

Początkowo jeżeli nie masz jeszcze budżetu na marketing, sprzedaż na allegro może być lepszym rozwiązaniem. W zamian za prowizję od sprzedaży Allegro dostarcza Ci odwiedzających, którzy weszli do serwisu z zamiarem zakupu. Jeżeli myślisz poważnie o swoim biznesie i o większej sprzedaży Allegro może okazać się niewystarczające. Czas zacząć budować swoją markę i strategię marketingową.