Jak zareklamować sklep?

Skuteczna reklama w internecie – formy i ceny

Zanim przejdziemy do sedna pozwól, że opowiem Ci pewną historię…

Pan Jan prowadzi sklep zoologiczny. Zainteresowanie jego produktami w świecie offline było naprawdę wysokie. Jednak Janowi to nie wystarczało. Usłyszał od szwagra, że teraz „wszystko sprzedaje się w Internecie i niedługo tylko tam ludzie będą kupowali”. Jak myślisz, co zrobił Jan? Jasne. Wpadł na genialny pomysł otwarcia swojego sklepu online. Szybki „reaserch” i znalazł firmę, która stworzyła mu www.fajny-sklep-zoologiczny.pl. Jan był zachwycony. Poświęcił dużo czasu na konsultacje z programistami i grafikami. Chciał, aby strona była idealna. W końcu „płaci za to sporą sumkę”!

Udało się dopracować witrynę do perfekcji – piękna grafika aż biła z monitora, pieski i kotki na zdjęciach jak żywe… – tak się Janowi wydawało. Co chwila powtarzał sobie: „Jakie to piękne. Zobacz Grażyna jaką mamy witrynę. Pozostaje tylko czekać na zamówienia!” – rzekł Jan. Spod jego wąsa wyłonił się nieśmiało uśmiech sukcesu.

Od momentu uruchomienia sklepu internetowego Jan każdego dnia sprawdzał liczbę zamówień. Jednak codzienne 0 zł przychodu wyświetlało się jak byk na ekranie monitora. Po kilku miesiącach stracił cierpliwość. Zadzwonił do szwagra. Zrobił mu awanturę. „Nagadałeś mi bzdur, a ja w nie jak dziecko uwierzyłem. Wiesz Marian ile na to wszystko wydałem?” – wykrzyczał wszystko Jan do słuchawki. Szwagier odpowiedział ze spokojem w głosie, lecz Jan praktycznie nic z tego nie zrozumiał. Usłyszał jakieś dziwne zwroty: „Z jakiej reklamy korzystasz? Google Analytics? Adwords? Jaki masz ROI? Jak ruch na stronie?

„Coooo? Do…”

Eureka! W głowie Jana zapaliła się lampka. Zrozumiał, że bez skutecznej reklamy w Internecie nic „nie pójdzie do przodu”. Wpisał zatem w Google:

Jak rozreklamować sklep internetowy, formy i ceny. 
Skuteczna reklama w Internecie

Skuteczna reklama w Internecie ma rożne oblicza. Poniżej przedstawiamy zestawienie możliwości reklamy serwisów internetowych:

  1. Pozycjonowanie – SEO – czyli wszystkie działania, które sprawią, że dana strona będzie obecna w wyszukiwarkach internetowych. Powstaje pytanie – dlaczego warto być wysoko w wyszukiwarce? Odpowiedź jest prosta. Im wyżej jest Twoja strona, tym więcej osób w nią kliknie. Najlepiej zatem być na 1. pozycji. Niestety w przypadku branży bardzo obleganej może okazać się to niezwykle trudne do wykonania.
Pozycja w GoogleCTR (% kliknięć)
132,50%
217,60%
311,40%
48,10%
56,10%
64,40%
73,50%
83,10%
92,60%
102,40%

W powyższej tabeli widać, że im wyższa pozycja tym więcej internautów odwiedzi naszą stronę, a im więcej przejdzie, tym więcej dokona zakupu. Mówiąc w skrócie – im wyżej znajdzie się Twoja strona w wyszukiwarce za sprawą sporej ilości fraz, tym więcej odwiedzających na nią trafi. Oczywiście analogicznie, jak w sklepie stacjonarnym część użytkowników to po prostu oglądający, którzy nic od Ciebie nie kupią.

  1. Reklama Google Adwords – pozycjonowanie nowej strony wymaga czasu. Jeżeli chcemy, aby nasza witryna wyświetlała się od razu na początku wyników wyszukiwania możemy za to zapłacić bezpośrednio wyszukiwarce Google. Ile to kosztuje? Trudno powiedzieć. To zależy przede wszystkim od konkurencji – innych osób, które chcą, aby ich strona wyświetlała się na daną frazę, słowo kluczowe. Najdroższe branże to finansowa i medyczna. Zaletą tego typu reklam jest to, że płacimy za efekt, tzn. tylko wtedy, gdy ktoś przejdzie do naszej strony. Nie interesują nas wyświetlenia, ani to czy ktoś zobaczy naszą reklamę.
  2. Reklama na Facebooku – podobnie jak w przypadku Google Adwords istnieje tutaj możliwość płacenia za kliknięcie lub za 1000 wyświetleń naszej reklamy. W odróżnieniu od sieci reklamowej Google, brakuje możliwości umieszczenia reklam na dane słowa kluczowe. Możemy jednak bardzo precyzyjnie wyświetlać naszą reklamie grupie docelowej, którą zdefiniujemy. Możliwości tak zwanego targowania jest naprawdę dużo. Można dobierać osoby na podstawie demografii, wieku, płci, zainteresowań, ulubionych rzeczy i wielu innych parametrów. W tym przypadku cena także zależy od szerokości grupy docelowej. Im bardziej precyzyjnie zdefiniujemy target, tym koszty wyświetleń mogą być wyższe.
  3. Porównywarki cenowe – najpopularniejsze w Polsce to: Ceneo, Nokaut, Skąpiec, Okazje.info. Po wpisaniu marki/nazwy pozwalają, aby produkt pojawił się na stronie z ceną. Użytkownicy mogą sobie porównać, który produkt jest najtańszy. Porównywarki sprawdzają się bardzo dobrze w przypadku, gdy mamy produkty porównywalne z konkurencją, ale w niższych cenach. Za przejście użytkownika z porównywarki do naszej strony musimy każdorazowo zapłacić tzw. opłatę za kliknięcie – CPC.
  4. Banery reklamowe – to elementy graficzne, które możemy wyświetlać na innych stronach – od kampanii wizerunkowych do remarketingu. Ich popularność jednak stale spada, a skuteczność bywa różna. Miejsce na wyświetlenie banneru reklamowego można kupić w różnego rodzaju serwisach lub stworzyć kampanię display’ową Google Adwords w sieci reklamowej.
  5. Reklama w katalogach firm – najbardziej skuteczna droga w przypadku firm lokalnych. Pozwala na umieszczenie naszej wizytówki w tzw. katalogach firm, np. Panorama Firm, YellowPages.

Jaka forma reklamy internetowej będzie dla Ciebie najlepsza?

Brakuje jednoznacznej odpowiedzi. Każdy biznes ma swój odrębny charakter, więc metody pozyskiwania wartościowego ruchu będą różne.

Jeśli szukasz bezpłatnej reklamy, zapomnij. Internet to nie płot sąsiada, na którym możesz wywiesić baner za darmo. Za wszystkie przytoczone powyżej metody musisz niestety zapłacić. Skuteczna reklama w Internecie wiążę się z inwestycją.

Zdradzę Ci dodatkowo, że do „must-do” zalicza się także monitorowanie skuteczności Twojej reklamy w Google Analytics. Ale to już temat na inny wpis.

2017-11-26T18:40:42+00:00

O autorze:

Karol Tarka
Zajmuje się marketingiem internetowym, ponieważ lubi projekty, w których można precyzyjnie zmierzyć efekty działań. Interesują go zarówno metody pozyskiwania ruchy w Internecie (głównie SEO i content marketing) jak i skuteczne sposoby na przekonwertowanie odwiedzających w klientów (CRO). Swoją wiedzą marketingową chętnie dzieli się na naszym firmowym blogu . Prywatnie entuzjasta spontanicznych podróży oraz kitesurfer.