Strona główna Blog Marketing online Czy możesz zrobić dobry marketing dla swojej firmy bez budżetu?

Czy możesz zrobić dobry marketing dla swojej firmy bez budżetu?

24 czerwca 2021

Bez budżetu tak, jednak nie bez kapitału

W tym przypadku kapitałem będzie Twój czas i wiedza. Najłatwiej zobaczyć to jednak na konkretnym przykładzie. Posłuchaj pewnej historii…

Winda

Dobrych kilka lat temu poszedłem w Poznaniu na kolację ze znajomymi prawnikami. Wśród nich było troje aplikantów adwokackich pracujących w tej samej dużej kancelarii. Jeden z nich opowiedział dowcip:

Czym różni się aplikant od balkonu?

Balkon potrafi utrzymać całą rodzinę.

Nie wszyscy znamy prawdę o zawodzie prawnika. Część absolwentów prawa nie musi martwić się o swoją przyszłość. Wiedzą, że czekają na nich intratne posady w kancelariach rodziców lub prywatnych firmach. Jest też jednak grupa absolwentów prawa, która sama musi wywalczyć swoje miejsce na rynku. Znajomi z kolacji należeli właśnie do tej drugiej grupy. Ich walka o pozycję na rynku dopiero się rozpoczynała.

Kilka lat później dwójka z nich z sukcesem skończyła aplikacje, uzyskała uprawnienia, porzuciła marnie płatne posady asystentów prawnych i postanowiła otworzyć coś swojego. Zebrali oszczędności, wynajęli biuro blisko sądu, zarejestrowali działalność i czekali na klientów… Ci jednak byli niezbyt częstymi gośćmi w ich kancelarii. Po wyjściu z sądu czasem ktoś zaglądał, jednak były to wizyty, które pozwalały firmie zaledwie przetrwać, lecz nie pozwalały się jej rozwijać.

Załamany prawnik

Mijały miesiące, oszczędności się kończyły, a wraz z nimi motywacja do pracy młodych przedsiębiorców. Stało się jasne, że działań bez marketingowych się nie obędzie.

Marketing internetowy za darmo – prawda czy fałsz?

Pewnego dnia prowadząc szkolenia z zakresu content marketingu w Poznaniu, wpadłem na kawę do znajomych prawników. Siedzieli w jednym z gabinetów i oglądali seriale przez Internet. Zapytałem dlaczego zamiast zdobywać nowych klientów, siedzą i tracą czas. Nieco zawstydzeni odparli, że skończyły im się pomysły. Prawnicy nie mogą korzystać z tradycyjnej, płatnej reklamy, a przecież nie będą chodzić po domach i pytać czy ktoś nie potrzebuje porady prawnej lub adwokata. Zresztą na reklamę i tak nie mają budżetu, bo ledwo wiążą koniec z końcem. Tego dnia wyszedłem z ich biura naprawdę późno…

Od  godziny 15:00 do godziny 23:00 opowiadałem im o marketingu internetowym oraz o metodach budowania zasięgu, rozpoznawalności i wizerunku w Internecie. Sporo rozmawialiśmy o zarządzaniu wizerunkiem, pozycjonowaniu, forach internetowych i marketingu treści. Prawnicy nie mieli budżetu na marketing, mieli jednak inny kapitał – dużo wolnego czasu. Gdy uzupełniłem ich podstawową wiedzę z zakresu marketingu w Internecie i wskazałem gdzie mogą znaleźć więcej porad i informacji na ten, zaczęli intensywnie się edukować i w efekcie działać.

Rozpoczęli od prowadzenia bloga opisującego ciekawe zagadnienia i problemy prawne, promowali go udzielając się w dyskusjach w serwisach networkingowych, a także dostarczając darmowych porad i wskazówek na forach internetowych i w komentarzach pod artykułami. Ponadto, dość mocno koncentrowali się również na aktywności w obrębie lokalnych serwisów internetowych. Nie promowali bezpośrednio swojej kancelarii, ale budowali swoje marki osobiste – ekspertów w zakresie prawa budowlanego. Pisząc blog koncentrowali się na słowach kluczowych i pytaniach, które są często zadawane przez użytkowników, aby wspomóc tym samym jego pozycjonowanie i wyżej wyświetlać się w Google. Praca, wytrwałość i cierpliwość się opłaciły. Po trzech miesiącach pojawiły się pierwsze znaczące efekty internetowych działań. Co ciekawe dzięki aktywności w serwisach lokalnych, więcej osób zaczęło też odwiedzać ich kancelarię w centrum Poznania. Klienci wspominali, że widzieli ich wypowiedzi w Internecie i stwierdzili, że są to prawnicy naprawdę znający się na rzeczy i godni zaufania. A gdy ich reputacja się rozeszła, kolejni kliencie zaczęli pojawiać się z polecenia. Przyszedł więc czas na sprofesjonalizowanie działań marketingowych i zatrudnienie agencji. Nasi bohaterowie w końcu mogli skupić się na swojej specjalizacji i nie musieli się już martwić o pozyskiwanie nowych zleceń.

Prawnicy na balkonie

Jak widać można zrobić marketing internetowy bez budżetu, zatrudniania specjalisty i wynajmowania zewnętrznej agencji. Potrzebne jest jednak samozaparcie w zdobywaniu wiedzy, cierpliwość, umiejętność oceny efektywności podjętych działań i… duuużo czas na ich wykonanie.

Z praktyki wiem, że na ogół towarem deficytowym w życiu przedsiębiorcy jest czas. Należy więc pamiętać, że agencja marketingowa wykorzysta go efektywniej – skupi się tylko na skutecznych działaniach, a ze względu na posiadane doświadczenie szybciej i lepiej wykona swoją pracę.  Trzeba też wspomnieć o potencjalnych błędach i nieefektywnych rozwiązaniach, którymi grozi samodzielne działanie. Niepoprawnie przeprowadzona kampania AdWords skutkuje wyrzuceniem budżetu w błoto, a stosowanie niedozwolonych lub nieudolnych praktyk SEO bardziej zaszkodzi pozycji firmy w Google, niż jej pomoże. Jest więc pewna bariera technologiczna, którą trzeba przeskoczyć, by w Sieci móc promować się profesjonalnie.

A jak jest z Tobą, masz czas i chęci czy budżet na marketing?

|2022-10-14T22:56:57+02:0024 czerwca 2021|Kategorie: Marketing online|
Go to Top