Testy A/B – jak testować strony internetowe?

Co sprawia, że niektóre strony internetowe przy­cią­gają klien­tów i po prostu sprzedają? Odkryj testy a/b

Odpowiedzi na to pytanie szukano już w czasach przedinternetowych starając się dotrzeć do wzorców skutecznych reklam. Legendy światowego copywritingu takie jak Claude Hopkins lub John Caples poświęciły tysiące godzin na zgłębienie tego tematu. Ich wnioski zostały spisane w takich książkach jak Tested Advertising Methods czy Scientific Advertising i są dość jednoznaczne – testowanie różnorodnych rozwiązań jest kluczem do opracowania najskuteczniejszych rodzajów komunikacji.

Jeszcze w XX wieku testy reklam kosztowały krocie, a ich cena wynikała z konieczności zaprezentowania oferty w mediach jak np. gazeta czy telewizja. Dziś prawie każdy produkt lub usługa prezentowane są na stronach internetowych. Koszty testów witryn WWW są nieporównywalnie mniejsze. Ile tracą Ci, którzy nie wykorzystują tej szansy?

Jak przebiega test A/B strony internetowej?

Zapoznawanie się z zagadnieniem wiarygodnych testów A/B na stronach internetowych, warto rozpocząć od zdefiniowani terminu – użyteczności strony.

Usability (użyteczność) najłatwiej jest rozumieć jako łatwość z jaką użytkownik potrafi poruszać się po stronie. Jeśli witryna jest użyteczna wtedy internauta intuicyjnie wie gdzie szukać informacji i produktów oraz jak je zamówić.

USABILITY? CO TO TAKIEGO?

Użyteczność najłatwiej jest rozumieć jako łatwość z jaką użytkownik potrafi poruszać się po stronie. Jeśli witryna jest użyteczna wtedy internauta intuicyjnie wie gdzie szukać informacji i produktów oraz jak je zamówić.

Co się dzieje, gdy strona nie jest zoptymalizowana pod kątem usability?

  • Serwis nie wzbudza zaufania.
  • Użytkownik nie potrafi odnaleźć potrzebnych informacji.
  • Trudności nawigacyjne sprawiają, że  internauta opuszcza stronę.

Optymalizacja konwersji ma za zadanie zapobiec powyższym niekorzystnym sytuacjom, poprzez znalezienie rozwiązań, które posłużą do zmodyfikowania witryny zgodnie z potrzebami i przyzwyczajeniami internautów. Testy A/B mają na celu wyłonienie najskuteczniejszych technik sprzedażowych, działających na wybraną grupę użytkowników.

Standardowy przebieg procesu optymalizacji konwersji:

1. Analiza sytuacji biznesowej klienta

KROK 1 20

Opracowujemy charakterystykę Twoich produktów lub usług. Tworzymy profil idealnego klienta (poznajemy jego motywację zakupową i sposób działania). Dokonujemy pełnej analizy lejka zakupowego. Wspólnie z Tobą definiujemy cele biznesowe dla całego projektu.

2. Identyfikacja przestrzeni testowych w serwisie

KROK 2 40%

Na podstawie wcześniejszych analiz oraz doświadczenia projektowego wybieramy elementy serwisu warte usprawnienia (teksty, przyciski, grafiki, konstrukcja formularzy, itp.). Ustalamy hierarchię ważności prac nad poszczególnymi zagadnieniami. Najpierw poprawiamy elementy, które mają największy wpływ na dochodowość Twojego serwisu.

3. Przygotowanie alternatywnych elementów witryny

KROK 3 60%

Opracowujemy nowe materiały, które zostaną poddane testom porównawczym razem z oryginalnymi elementami strony.

4. Uruchomienie testów porównawczych

KROK 4 80%

To nie my, lecz Twoi użytkownicy zdecydują, który wariant najbardziej im odpowiada. W okresie testowym prezentujemy im różne wersje Twojej strony i obserwujemy, która z nich jest najskuteczniejsza.

5. Wyłonienie zwycięzcy oraz analiza wyników

KROK 5 100%

Najskuteczniejszy wariant zostaje wprowadzony na Twojej stronie i zaczyna dla Ciebie zarabiać. My natomiast przystępujemy do analizy wyników, by sprawdzić dlaczego właśnie takie rozwiązanie jest skuteczne w przypadku Twoich użytkowników. Wnioski z analizy wykorzystamy w kolejnych eksperymentach, by poprawić więcej elementów w serwisie i zmaksymalizować Twoje zyski.

Poprzez proces optymalizacji konwersji podnosimy emocjonalną wartość Twoich produktów i usług oraz ułatwiamy użytkownikom dotarcie do nich, a następnie złożenie zamówienia. Rozliczamy się za efekty, więc pobieramy wynagrodzenie wyłącznie gdy dzięki nam Ty więcej zarabiasz.

Zastanów się – jaki jest sens w wydawaniu budżetu na reklamę i sprowadzanie użytkowników do serwisu, jeśli oni następnie z przyczyn wizerunkowych lub technicznych nie dokonują zamówienia. Wcześniej kliknęli w reklamę lub użyli wyszukiwarki, więc wybrali właśnie Ciebie i Twój produkt. Pozwól im dokonać zamówienia – ułatw im drogę do realizacji celu i płynącej z tego satysfakcji.

Więcej o testach A/B dowiesz się z poniższego filmu

2017-08-10T17:03:34+00:00

O autorze:

Szymon Pietkiewicz
Specjalizuje się w optymalizacji treści serwisów internetowych, copywritingu efektywnościowym, neuromarketingu oraz komunikacji marketingowej online. Prowadzi szkolenia dla firm z zakresu SEO Copywritingu i SEO PR. W wolnych chwilach – songwriter.