Strona główna Blog Marketing online Jak poprawić usability strony?

Jak poprawić usability strony?

11 czerwca 2020

Czym jest usablity strony?

Usability strony to zagadnienie, które w ostatnich czasach stało się bardzo modne i popularne. W języku polskim web usability możemy przetłumaczyć jako użyteczność stron internetowych. Cała koncepcja polega na stworzeniu/przeprojektowaniu strony możliwie jak najbardziej przyjaznej, użytecznej i łatwej w obsłudze dla przeciętnego użytkownika. Problem polega na tym, że web developerzy projektując stronę i patrząc na nią kilkanaście godzin często przestają zauważać pewne błędy, które w efekcie mogą stanowić przeszkodę dla odwiedzających. Często ciekawe i designerskie strony, ze specjalnie zaprojektowanym indywidualnym interfejsem, okazują się nieprzyjazne dla przeciętnego internauty.

Usability

Po co zajmować się usability strony?

Odpowiedź jest prosta – możliwość łatwego poruszania się po stronie przez przeciętnego użytkownika ma bezpośrednie odzwierciedlenie w konwersji, która to najczęściej jest powiązana z wynikami finansowymi. Można zatem powiedzieć, że strony użyteczne dla internautów lepiej konwertują i więcej zarabiają.

Cechy strony użytecznej dla internauty:

  • pozwala dotrzeć do pożądanych informacji w szybki sposób – reguła 2 kliknięć,
  • stwarza wrażenie, że internauta znalazł to, czego szukał (dopasowanie wyświetlanej reklamy do treści strony),
  • utrzymuje użytkownika jak najdłużej w serwisie oraz sprawia, że Internauta powraca,
  • grafika została zaprojektowana w taki sposób, aby skupiała zainteresowanie na pożądanych elementach (np przyciski).

Standardy usability

Należy mieć na uwadze, że są pewne standardy tworzenia treści, które kultywowano przez wiele lat (m.in. przez prasę, książki, materiały offline). Można powiedzieć, że jest to zbiór niepisanych zasad także przy tworzeniu stron www. Internauci przyzwyczajają się do popularnych rozwiań, większość z nich oczekuje np.:

  • logotypu w lewym górnym rogu serwisu,
  • klikalnego linku na podkreślonym elemencie,
  • przeniesienia na stronę główną po kliknięciu w logo,
  • przycisku „dodaj do koszyka” w sklepach internetowych.

Tworząc serwis w oparciu o ideę usability nie oczekujemy od internauty dostosowania się do sposobu funkcjonowania serwisu, sam serwis natomiast dostosowywany jest już do pewnych wyuczonych wzorców zachowań użytkowników.

Błędy w serwisie

Niewątpliwie trywialną kwestią, a często pomijaną, jest po prostu poprawne działanie serwisu. Należy zadbać o to, aby wszystkie linki działały, przenosiły do pożądanych podstron, strona szybko się wczytywała i wyświetlała poprawnie zarówno na komputerach osobistych jak i urządzeniach mobilnych. Warto pamiętać, by puste strony (o jeszcze nieuzupełnionej treści) były niewidoczne albo zawierały informację, że treść się wkrótce pojawi. Zdarza się, że po takich czynnościach jak przenoszenie strony na inny serwer część funkcjonalności na stronie przestaje działać. Warto po takich zmianach ponownie przetestować poprawność działania całego serwisu.

Jak sprawdzić, które elementy poprawić?

Przede wszystkim należy zdefiniować cel strony. Trzeba zdecydować, co będzie mierzone na stronie i traktowane jako konwersja. Na tej podstawie będziemy mogli stwierdzić czy użytkownicy realizują postawiony przed nimi cel. Poniżej przykładowe metody identyfikowania problemów z usability strony.

Monitorowanie wyszukiwania w witrynie

Dzięki wykorzystaniu możliwości Google Analytics do monitorowania wyszukiwania w witrynie, możemy prześledzić czego użytkownicy najczęściej szukają korzystając z wyszukiwarki wewnętrznej. Dzięki temu łatwiej stwierdzić, które elementy powinny być bardziej widoczne na stronie. Możemy np. zdiagnozować, że użytkownicy szukają danej kategorii produktów i następnie dodać ją do menu lub umieścić wyżej w strukturze menu.

Z raportu wyszukiwarki wewnętrznej możemy także uzyskać dane na temat parametrów produktów, które są najczęściej wyszukiwane. Na tej podstawie można dodać te parametry do opisów produktów podnosząc ich atrakcyjność i widoczność w Google.

Heatmapy – analiza gorących miejsc

Heatmapa to narzędzie pozwalające monitorować, w które miejsca w witrynie użytkownicy faktycznie klikają, na które jedynie najeżdżają myszką, a w które elementy próbują nieskutecznie kliknąć. Na podstawie ich zachowań u tworzona jest tak zwana mapa ciepła, wskazująca gorące miejsca na stronie. Na czerwono zaznaczone są elementy, które najbardziej skupiają uwagę, a na niebiesko te, które w ogóle jej nie przyciągają. Mając takie narzędzie można łatwo stwierdzić, które elementy na stronie wywołują zainteresowanie i następnie zweryfikować, czy to są te elementy, od których tego oczekujemy. Możliwa jest sytuacja, w której jakaś grafika skupia zainteresowanie zbyt intensywnie i rozprasza użytkownika, co skutkuje niewykonaniem pożądanej akcji na stronie.

Nagrania sesji wizyt

Wykorzystując to narzędzie i możemy obejrzeć film, na którym zobaczymy, co użytkownik robił na stronie i jak się zachowywała. Warto zdefiniować strony, na których przeprowadzana będzie taka analiza. Można to zrobić poprzez analizę poszczególnych kroków ścieżki do celu i ustalić nagrania sesji wizyt w tych miejscach, z których internauci najczęściej nie przechodzą do następnego kroku.  Na tej podstawie nagrań warto spróbować zdefiniować, co sprawiło, że opuścili stronię lub porzucił koszyk zakupowy.

***

W tym artykule zostały przedstawione jedynie powierzchowne informacje na temat zagadnień związanych z usability. Trzeba zaznaczyć, że różne serwisy wymagają optymalizacji innych elementów, których poprawa daje w efekcie zarówno polepszenie zadowolenia klienta, jak i współczynnika konwersji.

|2022-10-11T15:03:52+02:0011 czerwca 2020|Kategorie: Marketing online|
Go to Top