6 zasad budowania funkcjonalnych stron internetowych

6 zasad budowania funkcjonalnych stron internetowych

Przez ostatnie lata trendy w projektowani stron wielokrotnie się zmieniały. Obecnie, co można łatwo zauważyć, pewne strony są przeładowane grafiką, co na pierwszy rzut oka może ładnie wyglądać, ale w rzeczywistości często sprawia, że typowemu użytkownikowi ciężko odnaleźć się w witrynie. Mając do czynienia z nowymi designerskimi stronami coraz częściej poruszany jest temat usability strony. Oczywiście proces badanie użyteczności i wprowadzenia nowych rozwiązać element ciągłego doskonalenia serwisu. Poniżej przedstawionych zostało 6 zasad, którymi należy się kierować tworząc strony internetowe według dobrych praktyk usability. Witryna przyjazna dla użytkownika, to witryna lepiej konwertująca.

Elementy usability strony

Prędkość wczytywania się strony. Element wydaje się błahy, ale jest często kluczowy. Gdy strona zbyt długo się wczytuje użytkownicy mogą się zniechęcić i nie zapoznawać z jej treścią. Najczęstsze przyczyny spadku prędkości to użycie zbyt dużych plików graficznych lub korzystanie z wolnego serwera. Prędkość wczytywania strony można ocenić przy pomocy darmowego narzędzia Google Page Speed Insights https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ . W branży internetowej mówi się o badaniach przeprowadzonych w serwisie Amazon.com, gdzie  oszacowano, że każde 100 ms opóźnienia podczas ładowania się stron obniża konwersję o 2%.

Wersje responsywne strony. Obecnie coraz więcej ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie ma nic gorszego, niż obsługiwać stronę przystosowaną do komputerów stacjonarnych na smartfonie. Ponadto, przystosowanie strony do urządzeń mobilnych ma wpływ na SEO.

Przejrzystość – kolorowy i ładny layout strony, mimo iż cieszy oko, często powoduje rozproszenie użytkownika. W efekcie zapomina on po co przyszedł, nie zauważa mało wyróżniających się przycisków call to action i ma trudności ze znalezieniem kluczowych informacji.

Menu nawigacyjne w widocznym miejscu. Nie ma nic bardziej frustrującego dla użytkownika, jak trudność w nawigacji i poruszaniu się po serwisie. Często ciekawie wyglądające menu, animowane, nietypowe staje się barierą nie do przejścia dla przeciętnego internauty. Warto pomyśleć tu o prostocie i sprawdzonych rozwiązaniach.

Wyróżnienie najbardziej istotnych elementów. Pamiętaj, że internauci to „egoiści”. Większość skanuje wpierw wzrokiem stronę, by szybko ustalić czy jest na niej coś, co może ich zainteresować. Warto, aby w widocznych miejscach znalazły się kluczowe korzyści, parametry produktów i informacje o unikalności oferty.

Zaufanie – internauci nie ufają witrynom z wielu powodów. Dlatego strona może być bardzo dobrze przygotowana graficznie, przejrzysta, ale jeżeli nie będzie wzbudzała zaufania staje się bezużyteczna. Poniżej elementy, o które warto zadbać, aby zwiększyć zaufanie internautów do strony.

  • Dobrze przygotowana strona O Nas, w której powinno zawierać się jak najwięcej danych o firmie, dróg kontaktu. Jeżeli to możliwe to zdjęcia biura, magazynu, pracowników.
  • Telefon w widocznym miejscu, często internauci, gdy nie będą mogli odnaleźć się w serwisie, będą szukali innej drogi kontaktu. Jeżeli telefon będzie pokazany w widocznym miejscu, część z nich zadzwoni.
  • Opinie, referencje klientów – jeżeli to możliwe warto zadbać o ten element i umieścić na stronie pozytywne opinie o działaniu firmy.
  • Certyfikaty – jeżeli firma posiada certyfikaty warto się nimi pochwalić.
  • Informacje o sposobach dostarczenia, pakowania i wysyłki towaru.

Na koniec trzeba zaznaczyć, że usability należy traktować jako niekończący się proces udoskonalania strony, by była bardziej przyjazna i użyteczna. Testowania i weryfikacja nowych rozwiązań najlepsze źródło wiedzy o potrzebach klientów.

2017-08-11T11:29:19+00:00

O autorze:

Karol Tarka
Zajmuje się marketingiem internetowym, ponieważ lubi projekty, w których można precyzyjnie zmierzyć efekty działań. Interesują go zarówno metody pozyskiwania ruchy w Internecie (głównie SEO i content marketing) jak i skuteczne sposoby na przekonwertowanie odwiedzających w klientów (CRO). Swoją wiedzą marketingową chętnie dzieli się na naszym firmowym blogu . Prywatnie entuzjasta spontanicznych podróży oraz kitesurfer.
Użytkowniku! Pewnie wiesz już, że od 25.05.2018 r. obowiązuje RODO. Zaktualizowaliśmy więc swoją politykę prywatności.
Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Oczywiście w każdej chwili możesz zablokować pliki cookies w swojej przeglądarce ;-)
Rozumiem!