Jak i gdzie reklamować się w Internecie oraz offline?

Formy reklamy w Internecie

Po lekturze pierwszej części artykułu masz już świadomość, jak bardzo potrzebna jest twojej firmie reklama, wiesz na czym polegają działania offlinowe i onlinowe, znasz ich wady i zalety. Czas przyjrzeć się formom i cenom tychże metod promocji.

Internet to doskonałe miejsce na prowadzenie działań reklamowych. Oferuje wiele możliwości promowania firmy. Naprawdę jest w czym wybierać i każdy przedsiębiorca może znaleźć tu coś dla siebie.

Zanim zaczniesz prowadzić działania reklamowe w Internecie, pomyśl o tym, w jakim celu chcesz się reklamować, czego oczekujesz od reklamy, co może Ci ona zapewnić, do jakiego efektu dążysz. Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci wybrać odpowiednią dla Ciebie formę reklamy. Zależy Ci przecież na skuteczności, a nie na wyrzuceniu pieniędzy w błoto, prawda?

Czeka na Ciebie ogromny wachlarz dostępnych form reklamy onlinowej. Duża ilość form promocji może przyprawić Cię o ból głowy. Spokojnie, przeprowadzę Cię przez najpopularniejsze formy reklamy internetowej i wskażę Ci cechy każdej z nich.

Reklama jest niemal w każdym miejscu Sieci. Czas to wykorzystać! 

Zastanów się, ile razy po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy interesującego Cię produktu, wyszukałeś to, na czym właśnie Ci zależało. Wszedłeś na stronę producenta albo nieświadomie kliknąłeś w reklamę i także znalazłeś się w miejscu, w którym mogłeś zapoznać się z ofertą firmy. Nie zdecydowałeś się od razu na kupno, ale przez następny czas widziałeś reklamy tego produktu na różnych odwiedzanych przez Ciebie stronach, a nawet na portalu społecznościowym. Brzmi znajomo? Zobacz, jak wiele kanałów dotarcia do klienta daje Ci Internet.

  1. Jedną z najbardziej skutecznych form reklamy jest reklama w wyszukiwarce Google. Dlaczego ta forma promocji jest tak owocna? Internauta wpisuje w wyszukiwarkę nazwę produktu lub usługi, która go interesuje. Wyświetlają mu się reklamy wybrane specjalnie dla niego. Po wpisaniu frazy „fotograf Kraków” nie wyświetlą się oferty hydraulików z Warszawy. Jak widzisz, dzięki Google AdWords możesz kierować reklamy do osób faktycznie zainteresowanych Twoimi usługami lub produktami. Reklamy w sieci wyszukiwania Google są szczególnie efektywne dla wszystkich przedsiębiorców działających lokalnie. Dzięki rozszerzeniom internauci poznają dokładną lokalizację Twojej firmy, a Ci korzystający ze smartfonów będą mogli od razu do Ciebie zadzwonić. Co ważne, takie reklamy działają natychmiast po ustawieniu kampanii. Odpowiednie są więc dla wszystkich oferujących rabat, promocję itp.

  2. Obok płatnych reklam w sieci wyszukiwania Google, dobrze jest postawić na pozycjonowanie strony internetowej. Jest to jednak rozwiązanie długotrwałe, a efekty widoczne są po kilku miesiącach prowadzenia prac nad optymalizacją serwisu. Warto jednak zainwestować w to, by Twoja strona internetowa wyświetlała się na pierwszej stronie wyszukiwań Google. Pamiętaj, że im wyżej się ona pojawia, tym masz większe szanse na zdobycie klienta. Leniwi internauci raczej klikają w pierwsze linki organiczne wyników wyszukiwania. Jeśli ktoś skroluje dalej to zapewne dlatego, że nie znalazł interesującej go oferty. Aby Twoja strona osiągnęła satysfakcjonującą pozycję trzeba zoptymalizować kod strony, odpowiednio dostosować treści na stronie oraz zadbać o link building. Pozycjonowanie to działania wymagające doświadczenia, a także wiedzy z zakresu programowania. Warto więc zlecić pozycjonowanie wprawnej agencji.

  3. Reklamy możesz wyświetlać także w sieci reklamowej. Pojawią się one na stronach partnerskich (obecnie to ponad dwa miliony stron!). Spokojnie, nie na wszystkich wyswietli się Twoja grafika. Masz możliwość wyboru najbardziej odpowiednich dla Twojego produktu witryn, kanałów, aplikacji. Banery reklamowe na stronach są rozwiązaniem mało odpowiednim dla firm młodych. Zauważ, że na stronach internetowych spotykasz najczęściej reklamy marek o ugruntowanej pozycji na rynku, np. operatorów komórkowych, dealerów samochodowych. Jeśli więc starujesz dopiero ze swoim biznesem nie polecamy tego rozwiązania. Dodatkowo jest to jedna z najdroższych form reklamy onlinowej. Pamiętaj także, że coraz więcej internautów korzysta z różnego rodzaju adblocków. Raport przygotowany przez IAB Polska wykazuje, że 36% Polaków korzysta z tego typu blokad. Odsetek ten rośnie z roku na rok. Przed przystąpieniem do takiej kampanii musisz więc rozważyć plusy i minusy tej formy promocji. Zaletą promowania się w sieci reklamowej jest na pewno jej zasięg (a co za tym idzie – bodowanie świadomości marki) oraz różnorodność form reklamy. Możesz tworzyć reklamy w formie tradycyjnego, rozwijalnego lub pływającego banera, pop-upu, skyscrapera, boxu śródtekstowego, top-layera. Masz jednak wiele kanałów promocji, więc lepiej zastosować formę reklamy, która nie będzie inwazyjna i denerwująca dla odbiorców.

  4. Bardzo skuteczną formą reklamy internetowej są wszelkie działania remarketingowe. Na pewno wiele razy słyszałeś o remarketingu, ale nie wiesz jak wykorzystać go do promocji swojej firmy? Otóż to bardzo proste! Wszystkie kampanie z którymi chcesz dotrzeć do osób, które były już kiedyś na Twojej stronie, ale dla przykładu nic nie kupiły, także ustawisz w Google AdWords. Jeżeli nie masz wiedzy programistycznej, zapewne będziesz musiał poprosić informatyka o umieszczenie w kodzie strony Twojej witryny krótkiego kodu ramarketingowego, wygenerowanego specjalnie dla Ciebie w AdWords. Za pomocą tego magicznego myku dotrzesz do wszystkich internautów potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. W przeglądarce klienta zainstaluje się tzw. ciasteczko i dzięki temu będzie on widział Twoje reklamy w różnych miejscach w Sieci. Dodatkowo, kampanie remarketingowe możesz uruchomić także w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Ustawisz je w Menadżerze reklam lub w Power Editorze, lecz najpierw musisz zainstalować na swojej stronie piksel Facebooka (sytuacja analogiczna, jak wcześniej). Dzięki temu użytkownicy portalu zobaczą reklamę produktu, który wcześniej oglądali.

  5. Dobrą metodą dotarcia do klientów jest mailing. Wysyłasz swoim klientom maile (najlepiej spersonalizowane) ze specjalną ofertą, przygotowaną specjalnie dla nich. Dla stałych klientów możesz zaproponować większy rabat, dla nowych np. 10% zniżki na kolejne zakupy. Dobrą praktyką jest też rozsyłanie newslettera z nowinkami z Twojej branży, ciekawostkami z życia firmy. Działania te możesz jednak zacząć prowadzić dopiero wtedy, gdy legalnie zbierzesz bazę mailingową. Najlepiej, jeśli w tym temacie skontaktujesz się z prawnikiem. On podpowie Ci jak zgodne z prawem pozyskiwać dane do bazy. Ogólnie rzecz ujmując, możesz wysyłać maile tylko do osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych. E-marketing pomoże Ci zbudować dobre relacje z Twoimi klientami, a na tym Ci przecież najbardziej zależy, prawda? Pamiętaj, że zadowolony klient szybciej powróci do Twojej oferty i będzie bardziej skłonny z niej skorzystać.

  6. Kolejnym sposobem na zaistnienie w Sieci jest artykuł, którego celem jest promowanie produktu, usługi, marki. Musi być tak napisany, aby czytelnik nie zorientował się, że czyta tekst reklamowy. Pisząc takie artykuły zwiększasz świadomość u odbiorców. Przed rozpoczęciem pracy na artykułem sponsorowanym powinieneś zastanowić się, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć i na jakich portalach w związku z tym umieścić tekst. Jeżeli reklamujesz kremy na trądzik do młodzieży, Twój artykuł powinien ukazać się na stronach, które nastolatkowie najczęściej odwiedzają. Jak sam rozumiesz, nie możesz takiego artykułu zawrzeć na portalu dla biznesmenów. Ważne są także umiejętności dziennikarskie. Poprawnie napisany tekst musi mieć styl wypowiedzi dostosowany do odbiorców, mieć odpowiednią budowę oraz musi zawierać słowa kluczowe. Pamiętaj też, że najlepiej sprawdzi się napisanie kilku artykułów. Takie artykuły możesz napisać sam lub zlecić to agencji marketingowej. Zasadniczo nie są one bardzo drogie (zależy to jednak od branży i miejsca publikacji), a na pewno wywołają szum wokół tematu.
  7. Pamiętaj, że możesz także promować się w social media. Prowadzenie fanpage firmy jest darmowe, a przynosi naprawdę wymierne korzyści. Integrujesz w ten sposób klientów i osoby zainteresowane Twoja działalnością. Budujesz ich zaufanie i angażujesz publikowanymi treściami. Facebook to gigant wśród mediów społecznościowych. Aktywnie korzysta z niego już ponad 14 milionów Polaków. Zobacz, do ilu osób możesz trafić z reklamą swojego produktu! Oczywiście, przed wkroczeniem na Facebookowe salony musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Twoja grupa docelowa jest zalogowana w serwisie. Jeżeli sprzedajesz artykuły dla starszych osób, Twoje działania na Facebooku mogą przejść bez echa. Oprócz szerokiego grona odbiorców Facebook ma też tę przewagę, że służy jako medium przy podejmowaniu decyzji. Często zainteresowani reklamą widzianą w innym miejscu, trafiamy na profil firmy w portalu społecznościowym i sprawdzamy jej fanpage. Jeżeli publikowane tam treści przemawiają do odbiorców, są oni bardziej skłonni do wejścia w interakcję z firmą, a także do dokonania zakupów lub skorzystania z usług proponowanych przez firmę. Oprócz prowadzenia profilu firmy możesz zainwestować w reklamę na Facebooku i zwiększyć tym samym zasięgi. Facebook oferuje bardzo dużo możliwości, a nie zapominaj, że serwis ciągle się rozwija i testuje nowe możliwości. Reklamy na Facebooku kieruje się do precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Wskazuje się m.in. ich płeć, wiek, wykształcenie, zawód, zainteresowania, statusu związku, a nawet poglądy religijne. Platforma oferuje kilka sposobów promocji, a także różne formaty reklam.

Właśnie poznałeś najpopularniejsze formy reklamy w Internecie. Jak sam widzisz, możliwości jest sporo.

Czas na przegląd form reklamy offlinowej

W rzeczywistości pozainternetowej także masz różnorodny wybór form promocji. Zanim jednak wybierzesz formę reklamy, zastanów się nad miejscem jej publikacji. Najpierw wybierz kanał dotarcia do odbiorców, a następnie formę reklamy.

Reklamę tradycyjną możesz umieścić w:

  1. Przestrzeni miejskiej

a) Najczęstszą chyba formą reklamy offline w przestrzeni miejskiej jest billboard – duża objętościowo reklama. Dzięki niej możesz reklamować się w miejscach, często uczęszczanych przez ludzi, np. przy ruchliwych drogach, biurach, osiedlach. Do kosztów wynajęcia powierzchni reklamowej, należy doliczyć wynagrodzenie dla grafika wykonującego reklamę. Dostępne są także billboardy nowocześniejszego typu – z wyświetlaczem LED. Billboardy spisują się najlepiej w dużych miastach, które to przypominają już swoistą ich farmę. Są rozwiązaniem raczej dla bogatszych przedsiębiorców, o ugruntowanej pozycji na rynku. Ich cel jest głównie zasięgowy, a nie sprzedażowy.

b) Równie często spotykane w miejskiej przestrzeni są reklamy wielkoformatowe. Reklama wielkoformatowa to wszelkie wielkogabarytowe reklamy umieszczane najczęściej na budynkach. Za reklamę wielkoformatową uznawane są te, które mają powyżej 100 m2  powierzchni. Podobnie jak billboardy – docierają do wszystkich, nawet niezainteresowanych produktami czy marką.

c) W przestrzeni miejskiej bardzo często spotykamy jeszcze jeden typ promocji – reklamy na samochodach, autobusach, tramwajach. I znowu pojawia się ten sam problem – nie można ich stargetować (lub jest to bardzo trudne). Reklamy takiego typu raczej pełnią funkcję zasięgową i brandową. Ich celem także jest rozpowszechnienie marki, kreacji wizualnej.

d) Dla mniejszych firm lepszym rozwiązaniem – ze względu na cenę – są ulotki. Pamiętaj jednak, że czasem jest to po prostu wydanie pieniędzy w błoto. Pamiętasz jak pisałam, że większość osób wyrzuca je zaraz po otrzymaniu? Są oczywiście ludzie, którzy lubią kolekcjonować taką makulaturę, lecz są oni w znikomej mniejszości.

      2. Radiu i telewizji

Wymienione wyżej formy są jednak relatywnie najtańszą opcją promocji offlinowej. W przeciwieństwie cenowym są reklamy w telewizji i radiu – ich koszty są niemalże zabójcze. Zależą one od czasu emisji spotu, a także od prestiżu i rozpoznawalności stacji. Dla przykładu: emisja spotu reklamowego przed popularnym serialem to koszt rzędu 70 – 90 tysięcy złotych. Co do cech: reklamy emitowane w telewizji i radiu docierają do wszystkich – także do tych niezainteresowanych Twoją ofertą. Reklama telewizyjna działa na więcej zmysłów niż reklama radiowa. Odbiorca zapamiętuje slogany, piosenki, a także kojarzy wizerunek marki czy produktu. Małym przedsiębiorcom pozostaje promowanie się w lokalnych mediach – co często przynosi bardzo dobre efekty.

     3. W prasie

Reklamą o dużych możliwościach w strefie pozainternetowej jest reklama w prasie. Przedsiębiorcy, działający na małym rynku, mogą promować swoje usługi w prasie lokalnej. Reklamy publikowane są w wydzielonych w gazecie miejscach. Zazwyczaj stawka naliczana jest od liczby znaków reklamy tekstowej lub wielkości reklamy graficznej. Umieszczając reklamę w prasie można także postarać się o stargetowanie odbiorców. Oczywiście – nie mamy wpływu na to kto, weźmie gazetę do ręki i zobaczy naszą reklamę, ale możemy celować z reklamą do gazet tematycznych. Zawężenie tematyki czasopisma sprawi, że łatwiej dotrzemy do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi usługami. Chyba zgodzisz się ze mną, że kosmetyki dla kobiet lepiej reklamować w prasie kobiecej niż w czasopiśmie dla wędkarzy czy informatyków.

Ceny reklam w Internecie i offline

Na pewno już się zorientowałeś, że nie jest łatwo jednoznacznie określić cen działań marketingowych, prowadzonych w Internecie jak i w sferze offline. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb, a także od konkurencyjności. Jest tak szczególnie w przypadku działań internetowych. Jeśli wpisujesz się w tematykę bardzo konkurencyjną, w której trudno się przebić – koszty będą wyższe. Spowodowane jest to np. wzrostem cen za frazy kluczowe w przypadku reklam w wyszukiwarkach czy działań prowadzonych na Facebooku. Jeśli natomiast chcesz promować produkty, które są mniej konkurencyjne lub nawet niszowe – masz szansę na niższe ceny wygenerowane w systemie AdWords. Ceny za pozycjonowanie także jest trudno określić. Niektóre agencje rozliczają się z klientami od osiągniętej pozycji strony, inne wprowadzają miesięczną opłatę abonamentową. Skomplikowanym jest także określenie cen artykułu sponsorowanego. Jedną sprawą jest koszt napisania artykułu, a inną – koszt publikacji. Bardzo poczytne serwisy biorą nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy za opublikowanie.

Sam widzisz, że określenie cen promocji w Internecie jak i w poza nim to jak wróżenie z fusów. Jest zbyt dużo zmiennych, aby można było jednoznacznie określić koszt takich działań. Jedno jest jednak pewne. Prowadzenie działań w Internecie bardziej się opłaca: pod względem efektywnego dotarcia do grupy odbiorców, a także ceny – tradycyjne formy reklamy generują większe wydatki. Inwestowanie kilkudziesięciu tysięcy w baner reklamowy umieszczony przy drodze czy kilkunastu tysięcy za spot reklamowy, który dotrze do wszystkich jest mało rozsądnym posunięciem – szczególnie dla małych i średnich firm o nieugruntowanej jeszcze pozycji na rynku.

Online czy offline?

Przebrnęliśmy już przez omówienie form promocji online i offline. Wiesz już, czym charakteryzują się zaprezentowane metody, oraz że cena wszelkich działań marketingowych uzależniona jest od indywidualnej specyfiki produktu czy branży, a także od umiejscowienia reklamy. Nie ma nad czym się rozwodzić – jeśli chcesz poznać sugerowaną cenę za skuteczną promocję – odwiedź agencję marketingową, która przygotuje dla Ciebie wycenę. Najważniejsze jednak w planowaniu działań marketingowych jest zastanowienie się, w jaki sposób chcesz prowadzić promocję, jakimi kanałami docierać do potencjalnych klientów oraz jaki jest cel Twoich działań. Pamiętaj jednak, że najważniejszy jest Twój klient. Musisz do niego dotrzeć. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem wybór reklamy internetowej, która jak już wiesz pozwala precyzyjnie dotrzeć do grupy odbiorców potencjalnie najbardziej zainteresowanych Twoim produktem. To jest niepodważalna przewaga nad reklamą tradycyjną. Zestawienia pokazują, że coraz więcej firm decyduje się na reklamę w Sieci (zapewne właśnie z tego względu). Wydatki na reklamę online po trzech kwartałach 2016 są o 17% wyższe niż w analogicznym czasie poprzedniego roku. Raport przeprowadzony na zlecenie IAB, pokazuje, że najwięcej w reklamę internetową inwestuje branża motoryzacyjna, handlowa i finansowa. Najmniej zaś – edukacja i chemia gospodarcza.

Wszystko zależy od Ciebie

Sterujesz statkiem jakim jest Twój biznes i to w głównej mierze od Ciebie zależy czy wypłyniesz na głębokie wody, czy osiądziesz na mieliźnie. Zadbaj więc o skuteczne działania marketingowe, będące żaglami (lub jak wolisz – silnikiem napędowym) Twojego okrętu. I pamiętaj, nie opieraj promocji tylko na jednym kanale marketingowym. Często przekazy się uzupełniają, wspierają i wypracowują lepsze wyniki kampanii. Pamiętasz o efekcie synergii? W tym kontekście nie mówimy „nie” reklamom offlinowym. Często są one przyczynkiem poszukiwań informacji w Internecie.

Zastanów się więc, jak wykorzystać zdobytą podczas lektury wiedzę w praktycznych działaniach promocyjnych firmy.

W kolejnym artykule pokażę Ci ceny i zasięgi przykładowej kampanii prowadzonej online i offline. Dostaniesz dokładne dane, dzięki którym sam będziesz mógł ocenić skuteczność obu miejsc prowadzenia kampanii oraz – co bardzo ważne – estymację cenową obu typów promocji.

2017-08-10T16:14:14+00:00
Patrycja Maciejewska

Z wykształcenia – filolog polski. Pasję odnalazła jednak w marketingu internetowym. Interesują ją działania w obszarze social media, monitoring Internetu, reklamy internetowe, content marketing, analityka internetowa.