Strona główna Blog Marketing online Reklama internetowa i offlinowa. Część I – wady i zalety

Reklama internetowa i offlinowa. Część I – wady i zalety

4 lutego 2017

Starcie dwóch światów – reklama tradycyjna i internetowa

Vademecum przedsiębiorcy - część 7

Po wielokrotnych przemyśleniach, nieprzespanych nocach zdecydowałeś się założyć firmę. Świetnie! Wreszcie spełniły się Twoje marzenia. Od teraz jesteś kapitanem swojego statku. Robisz wszystko, aby rozkręcić biznes i wypłynąć na szerokie wody. Starasz się o dofinansowania, interesujesz się kursami z prowadzenia własnej działalności, ubiegasz się o szkolenia dla swoich pracowników. Zadbałeś też o przyjazne dla pracy biuro i niezbędne wyposażenie. Wszystko idzie zgodnie z planem, ale jednak czegoś Ci brak.

Przykładasz się, robisz wszystko, aby firma zaczęła dobrze prosperować, ale tak się nie dzieje? A może działasz już na rynku parę lat, lecz nadal nie zyskałeś takiego zainteresowania firmą, na jakim Ci od początku zależało. Wiesz dlaczego tak jest? Ludzie nie wiedzą o istnieniu Twojej firmy!

Hej! Jestem tutaj. Patrzcie na mnie!

Zakomunikuj światu, że jesteś. Pokaż swoją wyjątkowość i zaprezentuj najwyższą jakość swoich produktów. Czas zainwestować w reklamę! Na pewno wiele razy słyszałeś, że „reklama jest dźwignią handlu”, lecz czy wiesz co to oznacza?

Promując własną działalność zyskujesz rozgłos. Ludzie dowiadują się o tym, co oferujesz. Dobra reklama to wabik na potencjalnych klientów. Jeśli odpowiesz na ich potrzeby, zaoferujesz im to, czego właśnie szukają – zostaną Twoimi klientami, a Ty zwiększysz zyski.

Gdzie i jak mogę się zareklamować?

Jak widzisz, powodzenie własnego biznesu w dużej mierze zależy od reklamy. To podstawa sprzedaży i generator zysków. Rynek oferuje wiele możliwości promowania. Po pierwsze zastanów się, gdzie chcesz się reklamować, po drugie – jaką formę reklamy wybrać oraz zadecyduj o jej umiejscowieniu. Do wyboru są dwie opcje:

Reklama offline – są to wszystkie działania reklamowe prowadzone poza Internetem. Jest to tradycyjny sposób reklamy, znany już od wielu wieków. Historia reklamy zaczęła się na kupieckich targach, na których sprzedawcy głośno zachwalali swoje produkty. Następnie wraz z rozwojem druku pojawiła się reklama prasowa z prostymi grafikami, a w XX wieku reklama radiowa i telewizyjna. Reklama od tego momentu stała się multisensoryczna – oddziałuje na wiele zmysłów odbiorcy. Pobudza ich wzrok, słuch, wyobraźnię.

Reklama online –  to wszelkie działania marketingowe prowadzone w Internecie. Jej początki w Polsce sięgają końca lat 90. Reklama internetowa to mnogość form. Możesz reklamować się w mediach społecznościowych, w sieci Google, poprzez swoją stronę internetową lub postawić na mailing czy content marketing.

Zanim zaczniesz, pamiętaj o najważniejszym – określ cel, jaki stawiasz swojej firmie. W zależności od tego, czy chcesz zwiększyć świadomość marki, czy wzbudzić zainteresowanie produktem lub usługą wybierzesz inne formy reklamy. Nie zapomnij w tym wszystkim o kliencie. Ważne jest byś określił, do jakiej grupy osób chcesz dotrzeć, na kim Ci najbardziej zależy, dla kogo przeznaczone są Twoje produkty czy usługi. Precyzyjne określenie targetu zwiększy powodzenie Twojej kampanii oraz zminimalizuje jej koszty. Miej na uwadze również to, że najlepsze efekty przynosi połączenie działań offlinowych z onlinowymi, czyli efekt synergii w promocji firmy.

Jak pokazują wyniki raportu zrealizowanego przez Gemius S.A., skuteczna reklama offline jest przyczynkiem do poszukiwania przez odbiorców firmy w Internecie. Aż 90% respondentów przyznało, że poszukuje informacji o produktach, usługach bądź firmie w Sieci po uprzednim doświadczeniu reklamy poza Internetem. Badanie pochodzi z grudnia 2008, więc odsetek ciekawskich internautów na pewno wzrósł. Świat cyfrowy bardzo się od tego czasu rozwinął, co spowodowało, że więcej ludzi aktywnie korzysta z możliwości Internetu. Zainspirowani tradycyjną reklamą internauci najczęściej szukali informacji o telefonach, książkach, płytach, kosmetykach, odzieży, biżuterii. Jak widzisz, obecność w Internecie, w czasach nieustannego rozwoju wirtualnego świata, jest nieoceniona dla Ciebie i Twojego biznesu.

Wady i zalety reklamy offlinowej i internetowej

Teraz, kiedy wiesz już czym jest reklama off- i onlinowa, warto przyjrzeć się cechom obu z nich.

Dotarcie do klientów

Tradycyjne sposoby reklamy – w telewizji, radiu, na billboardach, ulotki, banery – docierają do wszystkich, dzięki czemu zwiększa się świadomość Twojej marki. Lecz z drugiej strony, jeśli coś jest dla wszystkich, jest dla nikogo. Model offline uniemożliwia dotarcie do ściśle określonej grupy klientów, w przeciwieństwie do reklamy internetowej. W tej formie promocji możesz wskazać lokalizację, w której reklamy będą się wyświetlać, określić  płeć, wiek, zawód, wykształcenie klientów, a nawet warunki atmosferyczne, po zaistnieniu których reklama ma się wyświetlać – jednym słowem wszystko, co zechcesz.

Cena

Koszty reklamy offlinowej są zaporowe i często dla małych firm nie do pokonania. Ceny wynajęcia powierzchni reklamowej, wykonania billboardu, emisji reklamy w telewizji lub radiu wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Tańsze jest wydrukowanie ulotek, ale jak sam doskonale wiesz – forma ta przechodzi do lamusa. Ulotki to strata czasu, pieniędzy i papieru. Któż z nas nie zgniótł ich  i nie wyrzucił do kosza zaraz po otrzymaniu? Wyjątkiem są osoby starsze, które z reguły chętnie zbierają takie materiały. Do kosztów wydrukowania często niepotrzebnych nikomu ulotek dolicz koszty, które poniesiesz zatrudniając osoby do ich roznoszenia… Jak widzisz – nie warto. Lepszym i tańszym sposobem są reklamy internetowe. Najczęściej są one rozliczne w modelu PPC (pay per click). Płacisz, jeśli internauta kliknie w Twoją reklamę. Koszty za kliknięcie są relatywnie niskie – już nawet od 5 groszy za kliknięcie. Wszystko oczywiście zależy od umiejscowienia reklamy, jej formy i określonego targetu. Pamiętaj, że swoje działania marketingowe możesz prowadzić także w social mediach. Prowadzenie profilu na Facebooku, Twitterze czy Instagramie nic nie kosztuje.

Wpływ na odbiorcę

Reklamy offlinowe są statyczne. Nic się w nich nie dzieje. Zazwyczaj oddziałują tylko na jeden zmysł (wyjątkiem są reklamy telewizyjne). Reklamy internetowe są ich przeciwieństwem. Zaskakuje ich dynamiczna forma – ruszające się gify, materiały wideo. Ich przewagą jest interaktywność. Odbiorca nie jest bierny – jak w przypadku reklamy tradycyjnej – lecz aktywny. Bierze udział w reklamie, jest jej integralną częścią. Z biernego konsumenta przeradza się w aktywnego prosumenta. Reklama internetowa ma skuteczniejszy wpływ na odbiorcę, który zachwycony taką formą staje się fanem Twoich internetowych poczynań. Może on niemal natychmiastowo zareagować – polubić na portalu społecznościowym, przejść do Twojego sklepu internetowego, kupić produkt.

Zindywidualizowanie

Ponieważ tradycyjne reklamy docierają do wszystkich, są one nijakie. Reklamę na billboardzie czy baner reklamowy na ogrodzeniu zauważy siedemdziesięcioletnia babcia oraz jej dwudziestoletni wnuczek (a także spacerujący z nimi pies – ale jego nie wliczamy ;). Jak więc dostosować przekaz do wszystkich? Jest to bardzo trudne – a nawet czasem niewykonalne. Prościej jest z reklamą internetową. Oprócz tego, że możesz dokładnie określić osoby, do których ma ona dotrzeć, możesz ją także zindywidualizować. O wiele przyjemniejsze jest widzieć reklamy produktów, którymi ostatnio się interesowaliśmy lub które mogą nam się przydać. Kiedy niedawno kupiliśmy nowy laptop – wyświetlą nam się reklamy myszek, pamięci USB, etui lub toreb. Dodatkowo, możesz bezpośrednio docierać do osób, które były na Twojej stronie internetowej, oglądały jakiś produkt, ale go nie kupiły. Kampanie remarketingowe są zazwyczaj bardzo skuteczne. Zobacz jakie daje Ci to możliwości. Możesz docierać ze swoją reklamą do osób, które naprawdę są zainteresowane produktami lub usługami, które oferuje Twoja firma!

Mierzalność efektów

I na koniec najważniejsze – mierzalność efektów. Reklama offlinowa nie daje takiej możliwości. Możesz określić, ile wydrukowałeś ulotek, ile osób kupiło gazetę z Twoją reklamą, ile widziało ją w telewizji, ale trudno określić jak to wpłynęło na Twoją sprzedaż. W reklamie internetowej wszystko można zmierzyć! Narzędzia analityczne (np. Google Analytics) oraz statystyki na portalach społecznościowych dostarczają Ci pełnej wiedzy na temat powodzenia Twoich kampanii. Widzisz, ile osób kliknęło reklamę, ile weszło na Twoją stronę/sklep internetowy, co przeglądali, co kupili, co odrzucili w koszyku zakupowym. Widzisz dokładnie, gdzie najwięcej osób rezygnuje podczas drogi do realizacji zakupu. Wszystko masz podane jak na dłoni. Wiesz, w którym miejscu i momencie poprawić kampanię tak, aby była skuteczna. Czy nie brzmi to pięknie?

Ściągawka przygotowana specjalnie dla Ciebie:

Reklama offline Reklama online
Dociera do wszystkich Dociera do Twojego targetu
Wysokie koszty Niższe koszty
Statyczna (w większości przypadków) Dynamiczna
Odbiorca jest bierny Odbiorca jest aktywny (prosument)
Brak indywidualizacji Indywidualizacja
Brak możliwości zmierzenia efektów Mierzalność efektów

Reklama internetowa wygrywa i takie są fakty. Nie zapominaj jednak o tym, co pisano wcześniej. Oba modele reklam powinny się przenikać i uzupełniać, aby kampanie przynosiły efekty, a Twoja działalność jak największe zyski.

Teraz, kiedy już wiesz, czym jest reklama offlinowa i internetowa, pragniesz zapewne dostać szczegółowe omówienie form reklamy, ich cen, albo jeszcze lepiej – chcesz dowiedzieć się jaka forma reklamy pasuje do Twojego biznesu. Zachęcam Cię więc do przeczytania drugiej części artykułu: Jak i gdzie reklamować się w Internecie oraz offline.

|2022-09-15T12:17:44+02:004 lutego 2017|Kategorie: Marketing online|
Go to Top