Jak znaleźć rzetelną agencję, która wykona stronę firmową?

To czy firmowa strona internetowa będzie generować sprzedaż i sprowadzać nowych klientów zależy nie tylko od jej wyglądu, lecz w ogromnej mierze także od jej struktury i poprawności technicznej. Jak więc znaleźć podwykonawcę, gdy nie mamy zielonego pojęcia o kodowaniu i marketingu internetowym.

Witryna firmowa? Szwagier się trochę zna, on zrobi

Wiesz już z poprzedniego tekstu z cyklu Vademecum e-przedsiębiorcy„, że atrakcyjność wizualna strony internetowej to nie jedyny wskaźnik wpływający na jej biznesową skuteczność. Witryna powinna być poprawnie wykonana pod kątem technicznym, współpracować z robotami Google, realizować założone cele biznesowe, dobrze wyświetlać się na urządzeniach mobilnych i w social media. Niestety, wielu przedsiębiorców nie zwraca na te kwestie uwagi. Błędy wychodzą po czasie, gdy okazuje się, że serwis jest niewidoczny dla klientów, a kolejna agencja proponuje postawić go od początku. Czy mogą mieć rację?

Za pomocą poniższych pytań szybko ustalicie, czy wybrana agencja ma wystarczające kompetencje, by z Wami współpracować:

1. Czy strona firmowa będzie zoptymalizowana pod kątem SEO?

Użytkownicy trafiający na firmową stronę WWW z  Google to nadal najbardziej wartościowy rodzaj ruchu. To osoby, które aktywnie poszukiwały produktu lub informacji w wyszukiwarce, a ono wyświetliła im Twój serwis jako najlepszą odpowiedź na ich zapytanie. Nic jednak nie dzieje się samoistnie, by serwis wyświetlał się wysoko w Google musi być odpowiednio wykonany pod kątem technicznym (konstrukcja adresów URL, meta tagi, znaczniki H1, indeksacja…), jego treść powinna być zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych (SEO copywriting), a ponadto odpowiednia ilość linków zewnętrznych musi do niego kierować. Jeśli nie chcemy promocji witryny rozpoczynać od audytu SEO i poprawy serwisu pod kątem jego widoczności w Google, warto by od początku był on przygotowywany pod kątem pozycjonowania.

2. Czy  serwisy dla firm tworzycie w wersji responsywnej?

Strona internetowa dostosowana do urządzeń mobilnych to dziś standard. Czas jaki Polacy spędzają w online wynosi 4,9 godzin, przy czym z internetu mobilnego korzystamy średnio 1,8 godziny dziennie. Raport „Digital, Social & Mobile in 2015” podaje, że w Polsce jest 15,9 milionów aktywnych internautów mobilnych. Responsywna strona firmowa oznacza witrynę lub aplikację dostosowującą się do wyświetlania na różnych urządzeniach. Nie chodzi tu tylko o telefony i smartfony, ale także tablety, laptopy i monitory o różnych rozdzielczościach. Funkcjonalność ta bywa kluczowa w przypadku serwisów oferujących zakupy online. Jednak także witryny firmowe powinny być dostosowane do małych ekranów. Przypomnijcie sobie sytuację, jak np. szukając adresu lub telefonu do firmy musieliście precyzyjnie kliknąć w mikroskopijny przycisk kontakt. Ponadto Google lubi responsywność,  więc odpowiednio dostosowane strony i sklepy internetowe wyświetlają się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Pytanie pomocnicze – czy strona będzie wykorzystywać  technologię AMP?

Dla stron, na których często są publikowane nowe treści, warto zastosować nową technologię Google o nazwie AMP. Pozwala ona błyskawicznie wczytywać strony internetowe na urządzeniach mobilnych niezależnie od tego, jak szybki jest Internet użytkownika.

3. Jakie cele biznesowe realizują Wasze produkty? Jakie korzyści serwis generuje dla Klienta?

Jak wiesz już z poprzedniego tekstu – jednym ze szkolnych błędów jest brak postawienia przed stroną firmową konkretnego celu, który jej obecność w Internecie ma zrealizować. Jeśli Twoim celem jest budowa wizerunku w Sieci warto ustalić jakie funkcjonalności strony mają pomóc Ci w tym pomóc. Może to być layout np. layout wzbogacony o dobrej jakości budujące zaufanie zdjęcia lub zintegrowane ze stroną wirtualne biuro prasowe, a także wbudowany w serwis moduł służący do blogowania. Jeśli chcesz pozyskiwać leady np. zapisy konsumentów na darmowe testy produktów, należy zadbać by ekspozycja i funkcjonalność formularza zapisu stała się priorytetem. Na pewno nie zaszkodzi zapytać, jakie rozwiązania agencja zaproponowała innym swoim klientom oraz jaki efekt to przyniosło.

4. Jak możemy wypromować nasz serwis internetowy?

Obecność marki w Internecie nie ogranicza się dziś wyłącznie do firmowej strony WWW. Oczywiście jest ona kluczowa, ale nie możemy zapomnieć o dodatkowych możliwościach promocji online: profile w social media (Facebook, Google Plus, Twitter, Instagram), firmowy blog, biuro prasowe, serwisy networkingowe. Profesjonalna agencja interaktywna powinna zapoznać się z profilem działalności przedsiębiorstwa i przewidzieć jakie funkcjonalności mogą okazać się dla niego przydatne oraz powinny zostać zintegrowane ze stroną (np. integracja z Facebookiem, platformą do blogowania, modułem ankiet lub kanałem YouTube). Przydatne rozwiązania warto wprowadzać już na etapie projektowania serwisu, by później nie musieć się godzić na estetyczne kompromisy i kosztowne poprawki.

5. W jakiej technologii i z wykorzystaniem jakich  narzędzi będzie tworzona witryna?

Na koniec warto również dowiedzieć się, jakie technologie i dlaczego akurat te, polecane są właśnie przy twoim projekcie. Czy agencja posiada tutaj własne rozwiązania, np. tworzy dedykowane systemy CMS? A może realizuje wdrożenia w oparciu o systemy open-source? To warto ustalić i zorientować się czy wraz z wdrożeniem czekają dodatkowe opłaty, np. za zakup licencji czy wtyczek. Więcej na temat różnych rozwiązań technologicznych, w tym ich wad i zalet, opisaliśmy w osobnym artykule.

Pytanie pomocnicze – czy możecie polecić dodatkowe rozwiązania techniczne?

Naszym zdaniem kompetentna agencja reklamowa tworząca Twoją stronę powinna wraz z wdrożeniem zaproponować instalację aplikacji analitycznej (np. Google Analytics). Monitorowanie strony od momentu jej powstania bardzo ułatwi jej dalszą optymalizację i promocję.

Wymieniliśmy 5 elementów, na które naszym zdaniem warto szczególnie zwrócić uwagę zlecając wykonanie strony firmowej. Czy agencja spełniająca powyższe kryteria będzie droższa? Możliwe, choć niekoniecznie. Jedno nie ulega wątpliwości, warto zapłacić trochę więcej na początku i od razu czerpać korzyści, niż później naprawiać serwis lub tworzyć go od nowa. Zaufajcie naszemu doświadczeniu i wybierajcie świadomie.

W kolejnym wpisie dowiesz się