Własny sklep internetowy – od czego zacząć?

Jak wybrać sklep internetowy (rodzaje platform)

Na początku warto przede wszystkim przemyśleć kilka istotnych kwestii:

  • Jakiego sklepu będziemy potrzebować?
  • Jak duży asortyment oferujemy?
  • Jak dużego ruchu spodziewamy się w sklepie?
  • Jakie funkcje są dla nas najważniejsze?
  • Jakim budżetem dysponujemy?
  • Czego oczekujemy od naszego sklepu?

Na rynku sprzedaży internetowej działa wiele firm oferujących dedykowane rozwiązania w ramach e-commerce – od darmowych i dość prostych, po bardzo rozbudowane, a co za tym idzie dość drogie. Poniżej chcielibyśmy przedstawić porównanie najpopularniejszych “silników” dla sklepów internetowych oraz ich cen i możliwości.

Początkujący przedsiębiorca, który chce założyć własny sklep internetowy często bywa zdezorientowany, przez co nie wie, jakie rozwiązanie będzie dla niego optymalne.

Wybór platformy e-commerce to bardzo gorący temat na forach internetowych i w grupach dyskusyjnych.

Najczęściej poruszanymi kwestiami są:

  • Co wybrać? System open source czy płatny?
  • Jeśli zdecydujemy się na system płatny, to czy warto zakupić licencję czy może od razu zainwestować w system dedykowany?

Sklep internetowy open source – wady i zalety

Mało wymagający lub mocno ograniczeni budżetem sprzedawcy mogą bez problemu uruchomić sklep na platformie typu open source całkowicie za darmo. To całkiem niezły (chociaż nie idealny) sposób na rozpoczęcie sprzedaży. Posiada niestety pewne ograniczenia.

Najpopularniejsze platformy open source:

PrestaShop, Magento, WooCommerce, WP e-Commerce.

Zalety:

  • relatywnie niski koszt wdrożenia,
  • brak konieczności płacenia abonamentu.

Wady:

  • chcąc wdrożyć dodatkowe komponenty musimy zapłacić programiście,
  • każda dodatkowa integracja będzie nas kosztować,
  • brak gwarancji i często wsparcia posprzedażowego.

System dedykowany

Bez dwóch zdań jest to najdroższe rozwiązanie przeznaczone dla najbardziej wymagających klientów. Jeśli jednak należycie przyłożymy się do etapu projektowania, dostaniemy rozwiązanie szyte na miarę. Często gotowe narzędzia mają niestety swoje ograniczenia. Warto pamiętać, że w przypadku  sklepów internetowych, które szybko się rozwijają, często w którymś momencie konieczne może stać się przejście na platformę dedykowaną.

Zalety:

  • narzędzie dopasowane do potrzeb klienta,
  • bogactwo unikalnych rozwiązań, dzięki którym prześcigniemy konkurencję.

Wady:

  • wysoka cena,
  • przygotowanie i wdrożenie sklepu trwa zwykle bardzo długo oraz jest pracochłonne.

Licencja sklepu

Po zakupie licencji dostajemy system na własność wraz z gwarancją (najczęściej na 2 lata) oraz supportem (zwykle znacznie krótszym lub od razu płatnym). Ponadto możemy stworzyć listę wymagań i zgłosić się do dostawcy oprogramowania, aby ją wykonał. Dzięki supportowi możemy zawsze poprosić o pomoc w zmianie konfiguracji sklepu lub wdrożeniu dodatkowych funkcjonalności.

Przykład platformy licencyjnej: IAI Shop.

Zalety:

  • support – pomoc w konfiguracji i obsłudze sklepu,
  • najpopularniejsze funkcjonalności często są wdrażane automatycznie.

Wady:

  • jesteśmy uzależnieni – musimy płacić za licencję,
  • płacimy nawet gdy początkowo sklep nie sprzedaje,
  • przeniesienie sklepu na inną platformę bywa często  problematyczne.

Model SaaS

Polega na wykupieniu możliwości używania oprogramowania sklepu. SaaS to model platformy sklepu internetowego, w którym aplikacja jest przechowywana i udostępniana użytkownikom przez producenta za pośrednictwem Internetu. Ten sposób udostępniania eliminuje potrzebę instalacji i przechowywania plików sklepu na serwerze klienta. Użytkownik może ponadto korzystać z aplikacji za pomocą przeglądarki internetowej.

Przykład takiej platformy: Shopify

Zalety:

  • gotowe rozwiązanie możliwe do wdrożenia nawet w ciągu jednego dnia,
  • support ułatwiający prowadzenie sklepu.

Wady:

  • często ograniczone możliwości promocji sklepu,
  • niepełna kontrola.

Chcesz wiedzieć więcej? Pragniesz wyprowadzić swoją konkurencję na manowce? Zastanawiasz się jak promować sklep internetowy? Słyszę gromkie „tak” w Twoim głosie. Zapraszam Cię do pobrania naszego autorskiego e-booka, który sprawi, że staniesz się rekinem branży e-commerce.

2017-08-11T10:38:32+00:00

O autorze:

Karol Tarka
Zajmuje się marketingiem internetowym, ponieważ lubi projekty, w których można precyzyjnie zmierzyć efekty działań. Interesują go zarówno metody pozyskiwania ruchy w Internecie (głównie SEO i content marketing) jak i skuteczne sposoby na przekonwertowanie odwiedzających w klientów (CRO). Swoją wiedzą marketingową chętnie dzieli się na naszym firmowym blogu . Prywatnie entuzjasta spontanicznych podróży oraz kitesurfer.
Użytkowniku! Pewnie wiesz już, że od 25.05.2018 r. obowiązuje RODO. Zaktualizowaliśmy więc swoją politykę prywatności.
Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Oczywiście w każdej chwili możesz zablokować pliki cookies w swojej przeglądarce ;-)
Rozumiem!