Strona główna Blog Copywriting Sekrety copywritera cz. 3 – wizje określające ludzkie zachowania

Sekrety copywritera cz. 3 – wizje określające ludzkie zachowania

26 listopada 2017

Teksty sprzedażowe archetypami malowane

Sekrety copy

Gdy wszyscy są w szoku…

Siedzisz wygodnie i przeglądasz „Internety”. Szukasz najświeższych informacji z kraju i ze świata. Nagle, zawieszasz kursor na nagłówku „Szok i niedowierzanie w szoku przez szok! Wszyscy zamarli, tramwaje stanęły, a szok, który sam jest zaszokowany, wylał się na ulice Łodzi!”. Myślisz sobie – cholera, właśnie wybuchła III wojna światowa. Nadchodzi zagłada. Podbili już miasto włókniarzy… A tam, jak gdyby nigdy nic, artykuł o ściąganiu przerażonego sierściucha z dachu tramwaju.

Okay, bywa…

Scrollujesz dalej. Spoglądasz z podejrzanym uśmieszkiem na ustach na kolejny „wybitny” nagłówek: „Gwiazda oficjalnie przyznała, że jest…”, wchodzisz i aż oczy puchną – jakaś noname’ica jest dumna, że nie wpałaszowała pizzy na noc, więc tłuszczyk nie wejdzie w jej boczki. Normalnie breaking news, który odmieni losy wszechświata! Wszyscy są… w szoku! Kotki aż wlazły na dachy tramwajów w Łodzi…

Od razu jesteś w stanie zorientować się, że masz to czynienia z ohydnymi clickbaitami – treściami bez żadnej wartości, więc nic pożytecznego się z tej papki nie dowiesz. Zamykasz, wrzucasz w wykluczenia i zapominasz o wszystkim. I teraz powiedz – ile czasu zajęło Ci wysnucie tych wniosków? Sekundę, dwie, trzy?

Innym razem zaczynasz konwersację z nieznajomą osobą. Po chwili stwierdzasz w myślach: „O! Niezłe z niego ziółko” albo „Co za ponury żniwiarz!”. Wiesz już, z kim masz do czynienia, a gadacie ze sobą raptem… od kilku sekund.

Widzisz, tak niewiele potrzeba, aby wykreować w swoim umyśle pierwsze wrażenie – i co zdumiewające – w większości sytuacji jest ono trafne.

A co z cięższymi przypadkami?

Kot

Jest pytanie, jest odpowiedź!

Zaraz, zaraz, co chcesz mi w ten sposób przekazać?

Przypomnę Ci przełomowego suchara (on pewnie też jest w szoku) – co łączy archetypy z kurzymi jajami?

TUZIN!

O, to już wiem do czego zmierzasz…

Trafiony zatopiony, a jeśli pojawił się grymas zdziwienia na Twojej twarzy, zerknij do poprzedniej części sekretów i wróć za momencik.

Jesteś już?

Pragnę przedstawić Ci szczegółowo 12 archetypów ludzkich zachowań stworzonych przez Carla Gustava Junga, które pozwolą Ci zdiagnozować kim tak naprawdę jest Twój klient, odsłonią pewne kierunki jego działania – do czego dąży, co chce osiągnąć i co go hamuje. W oparciu o te zachowania rozpoczniesz pisanie skutecznych tekstów sprzedażowych, dopasowanych do poszczególnych grup docelowych.

Jedziemy!

1. Twórca

Ktoś kto pragnie być postrzegany jako artysta-marzyciel, który tworzy wyjątkową rzeczywistość. Wprowadza wartościowe innowacje, dążąc tym samym do wykreowania swojej wizji idealnego świata. Twórca myśli niezależnie. Odrzuca szablonowość i średniactwo. Kieruje się pasją, pomysłowością i oryginalnością, zupełnie jak Charles Dickens.

Archetyp twórcy-kreatora to ideał dla marek, które otwarcie wspierają innowacje i działają w obszarze nowych technologii. Twórca postawi na produkty dające możliwość indywidualizacji (wyboru dodatkowych opcji) oraz podkreślające jego nieszablonową naturę.

2. Odkrywca

Ubóstwia przygodę, ryzyko i życie na krawędzi. Skok na bungie czy noc w boliwijskiej dżungli to dla niego chleb powszedni. Uwielbia nowe doświadczenia, przeklina nudę. Czerpie z życia pełnymi garściami. Buntuje się, gdy ktoś próbuje ograniczyć jego wolność i niezależność. Wypisz, wymaluj – Neil Armstrong.

Odkrywca wpisuje się w narrację dla produktów pozwalających wyrazić jego indywidualizm i odmienność. Chętnie wybierze dobra przeznaczone do użytku w ekstremalnych warunkach, lecz niedostępne dla innych.

3. Czarodziej

Zaprasza do innego świata, w którym zmienia codzienność w coś pięknego, nadzwyczajnego – przeistacza sny w rzeczywistość. Szuka drogi do spełnienia marzeń. Jest ciekawski, a przy tym zaraża optymizmem. Uwielbia zabawę. Czerpie z niej radość i dzięki niej pobudza swoją wyobraźnię. Swoisty Harry Potter.

Archetyp czarodzieja to ideał dla marek przełomowych, lecz oferujących technologię prostą w obsłudze. Magik doceni produkty zawierające nutkę duchowego lub psychologicznego elementu, które jednocześnie zabezpieczą go podczas realizacji idealistycznych dążeń.

4. Buntownik

Piekielnik-raptus. Walczy o swobodę i niezależność. Pragnie być postrzegany jako radykalny – outsider łamiący reguły dla dobra innych. Odrzuca konwenanse i zasady. Gardzi bezsilnością. Nie cierpi, gdy jest marginalizowany. Harley to jego talizman. Uwielbia używki. Czysty Lenny Kravitz.

Produkt musi pomóc mu w demonstracji dzikiej natury, przy zachowaniu identyfikacji z wartościami obcymi dla ogółu społeczności.

5. Kochanek

Niezły z niego amant, wodzirej, Casanova, Marlon Brando. Jest odważny, namiętny, zmysłowy. Pragnie ekstazy, romansu i doznań seksualnych. Jednak… obawia się samotności. Lekki narcyz, który postawi na produkty poprawiające wizerunek i atrakcyjność – jednym słowem – stworzone specjalnie dla niego.

6. Bohater

Przełamuje przeciwności losu. Nie lęka się wyzwań, nawet jeśli wie, że mogą zaprowadzić go do zguby. Jest pewny siebie i po stokroć nieustępliwy. Honor i determinacja to jego cechy szczególne. Pragnie wyrazić siebie w walce o szczytne cele.

Bohater – Robin Hood naszych czasów – zainteresuje się produktami, które zauważają społeczny problem i pozwalają zmienić świat na lepszy.

7. Dowcipniś

Ależ z niego ananas, błazen, psotnik… Jim Carrey, łohoho! Żartowniś ubóstwia zabawę, z której czerpie mnóstwo energii. Zjednuje „publikę” dzięki wyjątkowemu poczuciu humoru. Nuda i powaga to nie dla niego. Jeśli oferujesz nieszablonowy produkt, dostarczający wiele radości i umożliwiający przyjemne spędzanie czasu, dowcipniś pójdzie za Tobą, jak na bal.

8. Władca

Krzysztof Jarzyna ze Szczecina, szef wszystkich szefów. Sprawuje władzę. Uwielbia dowodzić innymi i wydawać polecenia. Spróbuj się mu postawić, a zginiesz marnie… w torturach. Władca zainteresuje się wszystkim, co jest cenne, uznawane przez wpływowych ludzi, co pozwoli mu być ponad „przeciętniakami” – da poczucie prestiżu i spełnienia.

9. Swojak (zwykły człowiek)

Mówi to, co myśli. Do bólu szczery i bezpośredni. Ceni prawdziwość. Lecz z drugiej strony potrafi być wiernym przyjacielem i swoistym luzakiem. Lekki paradoks łączący autentyczność, skromność, przynależność do danej grupy i otwartość na ludzi.

Co wybierze nasz swojak? „Zwyklaki” – produkty codziennego użytku, które może nabyć po stosunkowo niskich cenach. Powiesz – „Jaki JANUSZ!” Nie, nie, nic z tych rzeczy. Swojak jest po prostu racjonalny w swoich wyborach – nawet gdy ma mnóstwo pieniędzy, bo i po co przepłacać, skoro można znaleźć coś fajnego o dobrym stosunku ceny do jakości.

10. Niewinny

Buja w obłokach nasza sierotka Marysia. Wierzy, że świat może być synonimem piękna. Nie dostrzega w nim szarości. Chce być po prostu szczęśliwy, żyć tu i teraz w baśniowej atmosferze i być może doświadczyć raju. Dąży do harmonii, spokoju oraz szczęścia. Prostota to jego amulet – przewidywalność ceni bardziej od innowacji i zmian. Odstrasza go agresywna reklama oraz rozdmuchane obietnice.

Produkt musi dostarczyć niewinnemu łatwej odpowiedzi na rozpoznany problem, ale powinien kojarzyć się z dzieciństwem, dobrem i moralnością.

11. Opiekun

Dobry duszek. Życiowy cel – pomaganie innym, słabszym. Zrobi wszystko, aby ochronić inną duszyczkę od złego. Bierze uciśnionych pod swoje skrzydła. A gdy jego wysiłki spełzną na niczym, nie podda się tak łatwo. Będzie współczuł, opiekował się, wspierał i dodawał otuchy, niczym Matka Teresa z Kalkuty.

Czym zainteresuje się opiekun? Produktami oferującymi doskonałą obsługę klienta, gwarantującymi wsparcie dla rodzin. Dobry duszek chętnie zaangażuje się także w działania charytatywne i dołączy do kogoś, kto – tak jak on – pragnie naprawić świat.

12. Mędrzec

Filozof, mentor, nauczyciel… Albert Einstein. Mądrość to jego oręż. Zjadł wszystkie rozumy, więc nie zachowa wiedzy tylko dla siebie – nie zniósłby tego. Będzie chodził i nauczał, głosił swoje teorie, przez co pozwoli innym lepiej zrozumieć świat i wpłynąć na podejmowanie bardziej przemyślanych decyzji (zakupowych). Z zamkniętymi oczami potrafi odróżnić prawdę od iluzji… chłamu.

Mędrzec postawi na produkty wysokiej jakości, dostarczające wiedzy eksperckiej, opierające się na naukowych odkryciach, które można potwierdzić twardymi danymi.

13. Pieczarka

Żart. Pieczarka została zjedzona.

Kot śmieszek

Czym jednak byłoby pisanie tekstów bez archetypu dominującego…

Nie zapomnij tylko o jednym! Zauważ, że powyższe archetypy przenikają się wzajemnie. Nie traktuj ich więc jako swoistej wyroczni, czegoś, co od deski do deski tłumaczy ludzkie zachowania. Widzisz, każdy człowiek może mieć w sobie – zależnie od sytuacji – wiele ze wspomnianych dążeń, ale… zazwyczaj będzie charakteryzował się jednym, głównym archetypem dominującym. To właśnie on kształtuje kierunek postrzegania świata danego człowieka, dlatego jeśli trafnie zdiagnozujesz element główny, rozszerzysz go o dodatkowe zachowania charakteryzujące „archetypy wspierające”, a to wszystko wykorzystasz do pisania tekstów sprzedażowych, masz klienta jak w garści.

Jak to mawiała moja babcia – od przybytku głowa nie boli, ale co za dużo to nie zdrowo…

Oczekuj więc kolejnej dawki copywriterskich porad, a jeśli masz jakieś pytania – wal śmiało!

Do zobaczyska!

|2022-09-26T15:42:13+02:0026 listopada 2017|Kategorie: Copywriting|
Go to Top